Ο αδένας του θυρεοειδή είναι στην βάση του λαιμού. Από αυτόν τον αδένα απελευθερώνονται οι θυρεοειδικές ορμόνες. Ο THS που είναι η ορμόνη διέγερσης του θυρεοειδή αδένα, απελευθερώνει ορμόνες στην κυκλοφορία του αίματος.  Όταν τα επίπεδα των θυρεοειδικών ορμονών είναι χαμηλά, αποστέλλεται σήμα  από την υπόφυση. Πρωτογενής υποθυρεοειδισμός είναι όταν ο θυρεοειδής αδένας δεν απελευθερώνει θυρεοειδικές ορμόνες, ακόμη και όταν υπάρχει άφθονο TSH. Ο πρωτογενής υποθυρεοειδισμός προκαλείται θυρεοειδίτιδα του Hashimoto. Μια αυτοάνοση ασθένεια όπου το ανοσοποιητικό σύστημα δρα ενάντια στον θυρεοειδή αδένα. Μερικές ακόμα αιτίες πρωτοπαθούς υποθυρεοειδισμού είναι η γενετική διαταραχή, η έλλειψη ιωδίου, η λήψη ορισμένων φαρμάκων και η χειρουργική επέμβαση που αφαιρεί μέρος του θυρεοειδούς. Μια άλλη δυσλειτουργία του θυρεοειδή είναι όταν ο θυρεοειδής δεν λαμβάνει αρκετό TSH έτσι ώστε να απελευθερώσει αρκετή θυρεοειδική ορμόνη. Σε αυτή την περίπτωση η υπόφυση δεν λειτουργεί σωστά και αυτή η κατάσταση ονομάζεται δευτερογενής υποθυρεοειδισμός. Οι θυρεοειδικές ορμόνες είναι πολύ σημαντικές. Είναι οι ορμόνες που συντελούν στην σωστή λειτουργία του μεταβολισμού μας. Ο μεταβολισμός μας σχετίζεται με το πόσο γρήγορα καίμε τις  θερμίδες που καταναλώνουμε, καθώς και με την θερμοκρασία του σώματος μας. Έτσι όταν κάποιος έχει υποθυρεοειδισμό συχνά αισθάνονται κουρασμένος, νιώθει κρυάδες και τα κιλά του αυξάνονται εύκολα.

exeis upothureoeidismo des poia diatrofh prepei na akolouthseis 300x200 Έχεις υποθυρεοειδισμό;  τι πρέπει να προσέξεις στην διατροφή σου;

 

Κάποια θρεπτικά συστατικά που είναι πολύ σημαντικά για τη βέλτιστη υγεία του θυρεοειδούς:

Το σελήνιο είναι μια αντιοξειδωτική ουσία η οποία προστατεύει τον θυρεοειδή αδένα από τις ελεύθερες ρίζες. Τρόφιμα πλούσια σε σελήνιο είναι:  τα καρύδια Βραζιλίας, οι σαρδέλες, τα αυγά, ο τόνος, το σπανάκι και τα όσπρια.

Ο ψευδάργυρος σε μελέτες έχει φανεί ότι βοηθάει στην ρύθμιση των θυρεοειδικών ορμονών. Τροφές πλούσιες σε ψευδάργυρο είναι τα οστρακοειδή, τα στρείδια, το κοτόπουλο και το βοδινό κρέας.

Το ιώδιο αποτελεί ένα απαραίτητο βασικό  μεταλλικό στοιχείο που χρειάζεται ο οργανισμός για να παράγει τις ορμόνες του θυρεοειδούς. Άτομα με ανεπάρκεια ιωδίου ενδέχεται να αποκτήσουν υποθυρεοειδισμό. Τροφές πλούσιες σε ιώδιο είναι το ιωδιούχο επιτραπέζιο αλάτι,  τα ψάρια, τα αυγά και  τα γαλακτοκομικά.

Υπάρχουν όμως και πολλά θρεπτικά συστατικά που μπορεί να είναι επιβλαβή για τον θυρεοειδή:

 

Οι βρογχοκηλογόνες ουσίες είναι ενώσεις που μπορεί να επηρεάσουν την λειτουργία θυρεοειδούς αδένα. Πολλές καθημερινές τροφές περιέχουν αυτές τις ουσίες όπως: Λάχανο, μπρόκολο, κουνουπίδι, σπανάκι, σόγια: Tofu, tempeh, edamame, γλυκοπατάτες, μανιτάρια, ροδάκινα, φράουλες, κουκουνάρι, φιστίκια κ.α.

Συνεπώς άτομα με ανεπάρκεια ιωδίου η που καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες από αυτά τα τρόφιμα καλό είναι να τις αποφεύγουν. Τέλος αυτά τα τρόφιμα που περιέχουν αυτές τις ουσίες όταν μαγειρεύονται μπορούν να αδρανοποιήσουν αυτές τις ουσίες.

Τρόφιμα κατάλληλα για τον υποθυρεοειδισμό:

  • Λαχανικά: Είναι καλό να υπάρχει ποικιλία σε λαχανικά αλλά τα σταυρανθή λαχανικά είναι καλό να τα μαγειρεύεται πριν την κατανάλωση και να τα καταναλώνεται  σε μέτριες ποσότητες.
  • Φρούτα: Όλα τα άλλα φρούτα, όπως μούρα, μπανάνες, πορτοκάλια, ντομάτες κ.λπ.
  • Αυγά: Εξαιρετική πηγή πρωτεΐνης πλούσια σε σελήνιο και ιώδιο.
  • Ψάρια: Όλα τα θαλασσινά.
  • Κρέατα: Όλα τα κρέατα.
  • Νερό και μη καφεινούχα ποτά.
  • Ρύζι, φαγόπυρο, κινόα, σπόροι chia και λιναρόσπορος.
  • Όλα τα γαλακτοκομικά προϊόντα συμπεριλαμβανομένου του γάλακτος, του τυριού, του γιαουρτιού κλπ.
  • Ποτά: Νερό και άλλα μη καφεϊνούχα ποτά.

 

Συνεπώς τα άτομα με υποθυρεοειδισμό είναι καλό να ακολουθούν μια διατροφή πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, άπαχο κρέας και μη επεξεργασμένα τρόφιμα.  Αποφεύγοντας έτσι την αύξηση του σωματικού τους βάρους.




Show Buttons
Hide Buttons