Τα λιπαρά έχουν ενοχοποιηθεί  κι από τους επιστήμονες και από τους ανθρώπους που προσέχουν τη διατροφή τους γενικότερα, καθώς θεωρητικά ευθύνονται για την αύξηση βάρους.  Όμως, έρευνες των τελευταίων χρόνων έφεραν στο φως ότι τα λεγόμενα καλά λιπαρά  είναι απαραίτητα για την ομαλή λειτουργία του οργανισμού μας καθώς είναι θρεπτικά και υγιεινά.

Όταν λέμε όμως  καλά λιπαρά, εννοούμε κατά βάση δύο κατηγορίες θρεπτικών συστατικών: τα μονοκακόρεστα  και τα πολυακόρεστα λιπαρά. Τα μονοακόρεστα λιπαρά οξέα από τη μία, βοηθούν  στη ρύθμιση της ολικής ποσότητας χοληστερόλης που υπάρχει στο αίμα  μας και παράλληλα αυξάνουν την καλή χοληστερόλη και από την άλλη μειώνουν το επικίνδυνο λίπος στην κοιλιά, το οποίο σχετίζεται άμεσα  με το διαβήτη και τα μεταβολικά νοσήματα. τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα με τη σειρά τους (στα οποία ανήκουν και τα Ω-3 λιπαρά οξέα), διαδραματίζουν σημαντικό  ρόλο σε πολλές  πτυχές της υγείας μας (από την καρδιά μέχρι και  την ψυχική διάθεση) και  ρυθμίζουν τις φλεγμονές στο σώμα μας.

simadia pou deixnoun oti leipoyn kala lipara apo ti diatrofisas 300x200 Σημάδια που δείχνουν ότι λείπουν καλά λιπαρά από τη διατροφή σας

Και  οι δύο κατηγορίες των ευεργετικών αυτών  λιπαρών είναι απαραίτητες για την καλή υγεία αλλά  και την ευεξία του οργανισμού μας. Πώς όμως θα  καταλάβουμε  ότι χρειαζόμαστε  περισσότερα στη διατροφή μας; Δείτε μερικά σημάδια παρακάτω:

  1. Δυσκολεύεστε να συγκεντρωθείτε: Γνωρίζατε ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος αποτελείται από λιπαρά και μάλιστα σε ποσοστό 60% και ότι του είναι απαραίτητα για να λειτουργεί σωστά; Βέβαια! Κι επίσης, έχει διαπιστωθεί ότι μια διατροφή πλούσια σε μονοακόρεστα λιπαρά, όπως αυτά που ενυπάρχουν  στους ξηρούς καρπούς  και το ελαιόλαδο αυξάνει την παραγωγή  της ακετυλοχολίνη, η οποία είναι ένας  νευροδιαβιβαστής που παίζει σημαντικό ρόλο στην απομνημόνευση. και τη μάθηση.
  2. Δεν βλέπετε όφελος από τη λήψη βιταμινών: Για παράδειγμα, η βιταμίνη Α εμποδίζει την εμφάνιση ξηροδερμίας αλλά  και την ξηροφθαλμία, ενώ η βιταμίνη C επουλώνει  τις  πληγές  και αποτρέπει πιθανές μελανιές. Οι βιταμίνες αυτές, όπως και η D, η Ε και η Κ, ανήκουν στην κατηγορία των  λιποδιαλυτών, γεγονός  που σημαίνει ότι για να  απορροφηθούν από τον οργανισμό μας καλύτερα  πρέπει να συνοδεύονται από κάποια λιπαρή ουσία.
  3. Δυσκολεύεστε να χάσετε τα περιττά κιλά: Ακούγεται ίσως αλλοπρόσαλλο, όμως για να κάψουμε  λίπος χρειαζόμαστε απαραίτητα τα λιπαρά. Οπότε, σε κάθε γεύμα μας καλό είναι να υπάρχει  μια μικρή ποσότητα ακόρεστων λιπαρών, ώστε να  προωθείται  το αίσθημα του  κορεσμού και να λαμβάνονται  συνολικά λιγότερες θερμίδες από τη διατροφή μας  κατά τη διάρκεια  της ημέρας.  Όσον αφορά  τη διαμάχη ανάμεσα στις δίαιτες με πρόσληψη λίγων  λιπαρών  και  σε αυτές με λίγους υδατάνθρακες, η επιστήμη παίρνει ξεκάθαρη θέση  υπέρ των δεύτερων. Σύμφωνα μάλιστα με πρόσφατη μελέτη των Εθνικών Ινστιτούτων  Υγείας των ΗΠΑ, μια δίαιτα με λίγους υδατάνθρακες οδήγησε σε μεγαλύτερη απώλεια βάρους (κατά περίπου τέσσερα κιλά) σε σύγκριση με μια δίαιτα που περιλάμβανε  λίγα λιπαρά, κι αυτό σε διάστημα 1 έτους.
  4. Το δέρμα σας είναι ξηρό: Αν δεν αφήνετε τον οργανισμό σας να αφυδατωθεί ή δεν εκτίθεστε στον ήλιο πολλές ώρες, τότε το δέρμα σας είναι ξηρό λόγω του ότι δεν καταναλώνετε αρκετά λιπαρά οξέα από τη διατροφή σας. Κάθε κύτταρο του δέρματος  μας περιβάλλεται από ένα λιπαρό περίβλημα, το οποίο προστατεύει  το δέρμα μας  από την αφυδάτωση και την ξηρότητα και ταυτόχρονα  το προστατεύει από τις επικίνδυνες  ουσίες που υπάρχουν στο περιβάλλον. Η αποδυνάμωση αυτού του προστατευτικού  περιβλήματος, καθιστά το δέρμα μας  ξηρό και πιο επιρρεπές στα εκζέματα, όμως αυτό  μπορεί να αποτραπεί με την ικανοποιητική  πρόσληψη λιπαρών οξέων μέσω της διατροφής μας.
  5. Έχετε χαμηλά επίπεδα ενέργειας: Το 70% του «καυσίμου» που χρειάζεται η καρδιά μας για να λειτουργεί εύρυθμα προέρχεται από τα λιπαρά οξέα. Η ενέργεια που μας προσφέρουν τα λιπαρά είναι μεγαλύτερη (φτάνει τις 9 θερμίδες ανά γραμμάριο), σε σύγκριση με τις πρωτεΐνες και τους υδατάνθρακες (καθώς και τα δυο αυτά συστατικά μας δίνουν  4 θερμίδες ανά γραμμάριο).
  6. Πεινάτε συνεχώς: Η κατανάλωση ακόρεστων λιπαρών φάνηκε να ικανοποιεί και για περισσότερη ώρα αλλά και πιο γρήγορα την πείνα σε σύγκριση με τα άλλα είδη λιπαρών ή με την απουσία λιπαρών από τα γεύματά μας, σύμφωνα με μελέτη του  2009 από την  American Journal of Clinical Nutrition. Τέλος,  στον έλεγχο της πείνας συμβάλλει δραστικά και ο συνδυασμός των «καλών» λιπαρών με άπαχες πρωτεΐνες και φυτικές.

 




Show Buttons
Hide Buttons