Στην προσπάθεια και την αγωνία μας να δώσουμε στα παιδιά μας τις σωστές βάσεις στη διατροφή τους, αλλά και τα απαραίτητα διατροφικά εφόδια για το μέλλον, άθελα μας, υποπίπτουμε σε λάθη είτε σημαντικά, είτε λιγότερο σημαντικά. Το βασικό είναι να τους παρέχουμε μια σωστή και ισορροπημένη διατροφική παιδεία χωρίς υπερβολές αλλά ούτε και στερήσεις!

10 lathi sti diatrofi twn paidiwn mas 300x225 Τα 10 βασικά λάθη που κάνουμε στη διατροφή των παιδιών μας

Ας δούμε λοιπόν κάποια λάθη μας:

Καμουφλάρουμε το γάλα για να το πιει
Πολλές φορές, για να πιουν τα παιδιά μας το γάλα τους , το εμπλουτίζουμε με κάτι σοκολατένιο( πχ. σοκολατούχα δημητριακά ή κακάο) για να είναι  πιο λαχταριστό και φυσικά για να μπορέσει να μην μας το αρνηθεί. Όμως θα πρέπει να ξέρουμε , ότι το κακάο , δεν επιτρέπει σε όλη την ποσότητα του ασβεστίου που εμπεριέχεται στο γάλα να απορροφηθεί από τον οργανισμό τους. Μια καλή συμπληρωματική πρακτική λοιπόν για την πρόσληψη επιπλέον ασβεστίου, είναι  ένα κομμάτι φέτα ή ένα γιαούρτι ή λίγη γραβιέρα.

Απαγορεύουμε το νερό πριν το φαγητό
Το νερό θεωρείται βοηθητικός και μάλιστα πολύ σημαντικός για το πεπτικό μας σύστημα, και είναι λάθος να μην αφήνουμε τα παιδιά  μας να πίνουν νερό πριν το φαγητό, φοβούμενοι μήπως τους κοπεί η όρεξη. Αντιθέτως, θα πρέπει να τα «πιέζουμε» ελαφρώς να πίνουν νερό γιατί ξεχνούν να πιουν πολλές φορές, καθώς δεν έχουν αναπτύξει ακόμα το μηχανισμό για τη ρύθμιση της θερμοκρασίας τους.

Υποχρεώνουμε το παιδί να αδειάσει το πιάτο του
Τα υγιή παιδιά τρώνε όταν πεινάσουν  και σταματάνε όταν νιώθουν ότι  χορταίνουν. Επομένως, είναι λάθος να επεμβαίνουμε και να τους υποδεικνύουμε πόσο θα φάνε, αλλά θα πρέπει να τα αφήσουμε να λειτουργούν με βάση το αίσθημα της πείνας και του αντίστοιχου κορεσμού. Σύμφωνα με μελέτες, τα παιδιά τρώνε περισσότερο, όταν τους βάζουμε παραπάνω μερίδες(μεγάλη προσοχή γιατί είναι και ένας λόγος ανάπτυξης της παχυσαρκίας), άρα εφοδιάστε το  πιάτο του παιδιού σας με μια μέτρια μερίδα και άφθονα λαχανικά.

 Προσφέρουμε συχνά γεύματα
Οι γονείς εφοδιάζουν τα παιδιά τους συνεχώς με φαγητό, είτε στο παιχνίδι τους, είτε για να βοηθήσει το διάβασμά τους, είτε γιατί είχαν μια δύσκολη και κουραστική μέρα, με τη δικαιολογία ότι χρειάζονται ενέργεια και δύναμη. Όμως, με αυτό τον τρόπο , μπορεί να τα κάνουμε να είναι αδιάφορα στα βασικά τους γεύματα ή στη δοκιμή νέων τροφών όπως είναι τα λαχανικά τα οποία δεν αγαπάνε πολύ τα παιδιά. Τι κάνουμε εδώ; Ρυθμίζουμε τακτικά και συχνά γεύματα μέσα στην ημέρα: 3 βασικά και 2 σνακ, κι αυτό περίπου ανά 3-4 ώρες.

 Δίνουμε φρούτο μετά το φαγητό
Σημαντικό διατροφικό λάθος, γιατί  δίνοντας το φρούτο αμέσως μετά το φαγητό, δεν προλαβαίνει ο οργανισμός μας να απορροφήσει τα θρεπτικά συστατικά του φρούτου γιατί ο οργανισμός ασχολείται με τη διάσπαση των πρωτεϊνών και του αμύλου από το γεύμα μας, και το φρούτο που είναι πιο εύπεπτο, αποβάλλεται από τον οργανισμό χωρίς να έχει προλάβει να του χαρίσει τα θρεπτικά του συστατικά και τις βιταμίνες του. Άρα το μόνο που καταφέρνουμε είναι να εφοδιάζουμε τα παιδιά μας με 4 κουταλιές ζάχαρη, χωρίς τα θρεπτικά συστατικά. Επομένως, καλό θα είναι να του το δώσουμε σαν απογευματινό.

 

Ενθαρρύνουμε την υπερβολική κατανάλωση ροφημάτων
Έρευνες ιατρικών περιοδικών, έχουν δείξει ότι το 10-15% της ημερήσιας ενεργειακής πρόσληψης ζάχαρης στα παιδιά, προέρχεται από τα ροφήματα με ζάχαρη, είτε είναι ενεργειακά ποτά, είτε φρουτοχυμοί είτε αναψυκτικά. Η τελευταία δεκαετία έχει αυξηθεί κατά πολύ η ημερήσια θερμιδική πρόσληψη(από 242 σε 270 θερμίδες) και συνεχίζει να αυξάνεται. Τα πιο πολλά ροφήματα μας χορηγούν με κενές θερμίδες, χωρίς την ύπαρξη θρεπτικών συστατικών και χωρίς την ενεργοποίηση του αισθήματος του κορεσμού, σε αντίθεση  με τις στέρεες τροφές και οδηγούν στην αύξηση βάρους.

Χρησιμοποιούμε τα γλυκά ως επιβράβευση 
Το έχετε κάνει πολλές φορές και σας το έχουν κάνει και όταν ήσασταν κι εσείς παιδιά. «Φάε όλο σου το φαγητό και θα έχεις δωράκι ένα γλυκό». Είναι μια λανθασμένη τακτική, καθώς θεωρείται ως εξαγορά ενός φαγητού(που συνήθως δεν τρώνε τα παιδιά), με την επιβράβευση στο αγαπημένο τους γλυκό. Μη περνάτε το μήνυμα ότι πχ οι φακές είναι υποχρέωση και το γλυκό είναι ο θησαυρός και το βραβείο. Μην τα συνδέετε αλλά παρουσιάστε τα ως αυτοτελή και ξεχωριστά μεταξύ τους.

 Απαγορεύουμε εντελώς τα γλυκά
Αυτή κι αν αποτελεί λανθασμένη τακτική. Ακραία και πεπερασμένη. Έχετε ακούσει τη φράση: λατρεμένο το απαγορευμένο; Έτσι και με τα παιδιά, όταν τους απαγορεύουμε τα γλυκά, αυξάνουμε ασυναίσθητα της επιθυμία τους με αποτέλεσμα όταν εκτεθούν σε αυτά , να κάνουν αλόγιστη κατανάλωση. Γι’ αυτό το λόγο, δώστε τους γλυκά, απλά φροντίστε να μην έχουν πάρα πολλές θερμίδες, αν είναι σπιτικά γλυκά ακόμη καλύτερα(ιδανικά προτιμήστε γλυκά με βάση τα φρούτα και το γάλα)!

 Αντικαθιστούμε τα φρούτα και τα λαχανικά με βιταμίνες
Αν το παιδί δεν τρώει κάποιες βασικές τροφές, δεν είναι λύση τα συμπληρώματα διατροφής, αλλά θα  καλό είναι να τις προσθέτουμε καμουφλάρωντάς τες μέσα στο φαγητό, σε σούπες, χυμούς και σάντουιτς. Σε γενικές γραμμές τα παιδιά δεν χρειάζονται συμπληρώματα λοιπόν, οπότε πριν οποιαδήποτε τέτοια κίνηση, συμβουλευτείτε τον παιδίατρό σας.

Δίνουμε γάλα πριν πέσει για ύπνο 
Το γάλα είναι απαραίτητη τροφή για τα παιδιά μας, καθώς  αποτελεί δομικό στοιχείο για την ανάπτυξή τους. Μην ξεχνάτε όμως ότι αποτελεί ένα πλήρες γεύμα, καθώς περιέχει όλα τα θρεπτικά συστατικά (εκτός από σίδηρο και βιταμίνη  C), άρα 1-2 ποτήρια μέσα στη μέρα είναι εντάξει σαν ποσότητα , δε χρειάζεται αν δώσετε στο παιδί σας γάλα για βράδυ ας πούμε,  να το πιέσετε να φάει και βραδινό, ίσως ο συνδυασμός του με ένα γλυκό ψωμάκι να είναι αρκετός θερμιδικά αλλά και ταυτόχρονα γευστικός για το ίδιο το παιδί.

Δώστε μεγάλη σημασία στην καθημερινή διατροφή του παιδιού σας, δίνοντάς του τα απαραίτητα εφόδια και βάσεις για τη μετέπειτα ενήλικη ζωή του. Μη ξεχνάτε ότι εσείς του δημιουργείτε τη διατροφική του παιδεία, επιλέξτε λοιπόν με σύνεση!



Show Buttons
Hide Buttons